فهرست بستن

نکاتی که برای معرف و معتمد باید رعایت شود !

معرف:

ماده 50 قاون ثبت اسناد و املاک
هر‌گاه مسئول دفتر در هویت متعاملین یا طرفی که تعهد می‌کند تردید داشته باشد باید دو نفر از اشخاص معروف و معتمد حضوراً هویت آنان را تصدیق نموده و مسئول دفتر مراتب را در دفتر ثبت و به امضای شهود رسانیده و این نکته را در خود اسناد قید نماید.

 ماده ۵۱
در مورد ماده فوق شاهدی که یک طرف از اصحاب معامله را معرفی می‌نماید، نمی‌تواند معرف طرف دیگر باشد.

 

معتمد

ماده ۶۴
در صورتی که طرفین معامله و یا یکی از آن‌ها کور یا کر و گنگ و بی‌سواد باشند علاوه بر معرفین هر یک از اشخاص مزبوره باید به معیت خود یک نفر از معتمدین خود را حاضر نمایند که در موقع قرائت ثبت و امضای آن حضور به هم رسانند مگر اینکه بین خود معرفین کسی باشد که طرف اعتماد آن‌ها است. معتمد مزبور در مورد اشخاص کر و گنگ باید از جمله اشخاصی باشد که بتواند به آن‌ها به اشاره مطلب را بفهماند. در مورد این ماده، مراتب در سندی که ثبت می‌شود و در ستون ملاحظات دفتر باید قید گردد.

 ماده ۶۶
در موقعی که معامله راجع به اشخاص بی‌سواد است علاوه بر معرفین، حضور یک نفر مطلع باسواد نیز که طرف اعتماد شخص بی‌سواد باشد لازم است مگر در صورتی که بین خود معرفین شخص باسوادی باشد که طرف اعتماد شخص بی‌سواد است.

 ماده ۶۷
ثبت سند باید برای شخص بی‌سواد قرائت شده و این قرائت و همچنین رضایت مشارالیه باید در دفتر ثبت قید و از طرف معتمد امضا گردد. معامله‌کنندهٔ بی‌سواد نیز باید علامت انگشت خود را ذیل ثبت سند بگذارد.

 

مترجم

 ماده ۶۱
هر‌گاه طرفین معامله یا شهود، زبان فارسی را ندانند و مسئول دفتر نیز زبان آن‌ها را نداند اظهارات آن‌ها به وسیلهٔ مترجم رسمی ترجمه خواهدشد.

ترتیب تعیین مترجمین رسمی و میزان حقی که برای ترجمه و تصدیق ترجمه و سوادبرداری از نقشه و تصدیق صحت سواد نقشه اخذ می‌شود به موجب نظامنامه از طرف وزارت عدلیه معین خواهد شد.

نکته :

 ماده ۵۲
وقتی که مسئول دفتر نتواند به وسیلهٔ شهود معروف و معتمد هویت اشخاص را معین کند باید از ثبت نمودن سند امتناع نماید.

مواردیکه در استفاده از ثبت آنی باید بدان توجه کرد!

 

شیوه نامه دفتر الکترونیک 

ماده 4- تبصره ۲- چنانچه به هر علتي، اخذ هيچ يک از آثار انگشت دست و پاي شخص ( احدی از متعاملین) امکان­پذير نباشد، بايد اطلاعات فرد معتمدي که توسط شخص مذکور معرفي مي­گردد، در سامانه ثبت و اثر انگشت معتمد در دفتر الکترونيک اخذ و ثبت گردد.

ماده ۶) سردفتر مکلف است طبق مقررات و حسب مورد، اطلاعات تمامي اشخاص غير اصيل نظير وکيل، ولي، قيم، نماينده، معتمد، معرف، مترجم، شاهد و امثال آن‌ها که بايد ثبت سند را تائيد نمايند، در قالب اقلام اطلاعات هويتي تعبيه‌شده در سامانه، ثبت و ارتباط آن­ها را با اشخاص اصيل معين نموده و اثر انگشت آن‌ها را در دفتر الکترونيک ثبت نمايد.

تبصره-ثبت اطلاعات هويتي اشخاص مرتبط با سند در بخش­هاي توضيحات يا متون حقوقي سند، ممنوع است.

 

 

photo_2016-11-05_17-16-50

1 Comment

  1. انید

    سلام و عرض ادب
    حال یکی از طرفین معامله هم کر و کور و لال و بیسواد باشه یعنی همه ی راهها بسته باشه برای عقد قرارداد با این شخص چه تمهیداتی اتخاذ خواهد شد و شروط لازمه جهت عقد قرارداد با این اشخاص به چه صورتی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!