فهرست بستن

هرگونه تغییر در مفاد وکالتنامه از جمله ضمِّ وکیل، موکول به توافق طرفین است.

تحلیل علمی

سلام
تحلیل اراده طرفین عقد وکالت، عمل به اطلاق این بخشنامه را در همه موارد با تردید مواجه می‌کند. در این خصوص باید دو مورد را از هم تمیز داد:
۱- موردی که اراده طرفین، حق عزل و ضم وکیل را از موکل ساقط کرده باشد.
۲- موردی که اراده طرفین فقط حق عزل وکیل را از موکل ساقط کرده باشد.
مورد اول را باید مشمول بخشنامه‌های فوق دانست. اما مورد دوم طبق مفروضات این بخشنامه و اصول کلی حقوقی، موضوعا مشمول این بخشنامه‌ها نیست و ضم وکیل تغییر در مفاد عقد وکالت نمی‌باشد.
کد ۵۸۱ مجموعه بخشنامه‌ها این تفسیر را تایید می‌کند. حتی قسمت آخر نامه مدیر کل محترم امور اسناد و سردفتران به مدیر کل محترم ثبت اسناد و املاک استان تهران، چنین تفسیری را به ذهن متبادر می‌نماید.

با تشکر از سردفتر محترم 39 قم - جناب آقای عثمانی

همه چی در مورد ممنوعیت ضم وکیل بدون امضای وکیل اولیه

ضم وکیل

مدیر کل محترم ثبت اسناد و املاک اذربایجانشرقی

سلام علیکم احتراما با توجه به نبود امکان تنظیم سند رسمی در برخی معاملات املاک خریداران بالاجبار به گرفتن وکالت بلاعزل از فروشندگان برای فروش ملک پس از فراهم شدن مقدمات انتقال رسمی می نمایند.با گذشت زمان و قبل از انتقال رسمی ملک خریداران اقدام به احداث بنا و سرمایه گذاری در ان میکنند و چون فروشندگان نظاره گر افزایش قیمت ملک در اثر گذر زمان و احداث بنا بصورت طبقات متعدد میشوند وسوسه شده و بفکر ایذا خریداران می افتندتا از این رهگذر سودی را نصیب خود نمایند و چون وکالتهای تنظیمی بلاعزل می باشند و امکان ابطال از طرف موکل وجود ندارد لذا نامبردگان با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی خواستار ضم وکیل شده تا زمینه ازار و اذیت وکیل و خریدار قولنامه ای را فراهم اورندو این مسئله در استانه تبدیل شدن به یک معظل میباشد بدینجهت موضوع جهت استحضار و چاره جوئی به خدمتتان گزارش میگردد. باتشکر جامعه سردفتران و دفتریاران استان اذربایجانشرقی.

جوابیه مدیر کل محترم امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت

اداره کل محترم ثبت اسناد و املاک استان اذربایجانشرقی

با سلام

عطف به نامه شماره ۷۲۶۳/۱۰۴ مورخ ۱۹/۳/۸۹ با توجه به اینکه وکالت از عقود است لذا هرگونه تغییر در ان منجمله ضم وکیل نیاز به توافق طرفین دارد.  منبع : سایت کانون خراسان رضوی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!